Transforming learning: a professional development program

De eerste sessie van dag 2 volgde ik een workshop/presentatie van de Australian Catholic University (ACU). Tijdens deze workshop deelden de presenterende dames hun ervaringen en tactieken met ons. Dat was interessant, omdat ze echt een zeer professioneel opgezet programma hebben, met interactieve en inventieve lesmethoden.

Socrative

Zo maken ze altijd gebruik van socrative (een online programma/app waarmee je tijdens een presentatie van het publiek feedback kan krijgen of polls kan houden. De resultaten kun je op groot scherm laten zien) tijdens workshops. Wij hebben dit zelf ook eens geprobeerd, in de veronderstelling dat alle studenten wel mobiele telefoons zouden hebben. Dat bleek niet zo te zijn, vandaar dat bij ons het experiment van korte duur was. De dames gaven me als tip mee dat socrative niet alleen mobiel is, maar ook prima met laptops kan worden gebruikt. Op deze manier kunnen we het zelf klaarzetten, en zo de workshops interactiever maken. Leuke tip!

Online trainingsmodules

Daarnaast hebben we het uitgebreid over de opzet en ontwikkeling van hun online trainingsmodules gehad. Deze modules kunnen worden ingezet tijdens workshops, maar worden ook door docenten zelf ingebed in skills colleges of voor zelfstudie thuis. De modules hebben een gelijke opbouw en behandelen een bepaald thema, maar zijn uitgewerkt gericht op de verschillende disciplines van de universiteit. Zo behandelt de module “databases & resources” voor elke discipline hun eigen databanken, en is de module “referencing & citation” gericht op de citatiestijl die voor die discipline van toepassing is. De modules zijn kort, praktisch en worden vergezeld door korte youtubefilmpjes voor extra uitleg.

Aan het eind van elke module krijgen de studenten een korte quiz. Ze moeten een 80% score halen op de quiz om door te mogen naar de volgende module. Als ze een vraag verkeerd beantwoorden worden ze geleid naar het betreffende stukje zodat ze het nog even kunnen nalezen.

De ontwikkeling en organisatie

Het gehele traject van idee tot de uiteindelijke ontwikkeling heeft ongeveer drie jaar tijd gekost. Dit komt omdat het is begonnen als beschiden idee, dat zich ontwikkelde tot een pilot, en daarna pas werd omgezet in een project. De eerste stappen werden gezet in BlackBoard, als online trainingsmodule voor een bepaald vak. Dit sloeg erg aan, dus werd het een slagje professioneler opgezet in Moodle. Toen ook deze pilot succesvol bleek werd een projectteam opgezet, en funding aangevraagd bij de Universiteit (higher education funding programma). De modules zijn ontwikkeld in samenwerking met educatieve specialisten en maken gebruik van filmpjes die door een professioneel bedrijf zijn gemaakt (betaald van funding).

Feedback

Docenten implementeren de modules in hun lesprogramma, en geven ook feedback op het resultaat. Zo kijken ze of de output van de studenten ook beter is na het volgen van het programma, en of ze betere en meer diverse bronnen gebruiken. Het projectteam werkt er nu aan om informatievaardigheids skills ook beoordeeld te laten worden oor de docenten. Studenten worden dan niet alleen beoordeeld op output, maar ook op de weg naar de output.

Ook de feedback van studenten is belangrijk. Ze krijgen een survey aan het eind van de workshop, voor ze hun certificaat krijgen. In dit survey wordt niet alleen gevraagd wat ze van de opzet vonden, maar ook welke module het meest praktisch of juist moeilijkst te begrijpen was. Waardevolle informatie die wordt ingezet om de modules nog beter af te stemmen op de behoeften van student en docent.

2 thoughts on “Transforming learning: a professional development program

  1. Interessant om te lezen. Dat van Socrative op laptops wist ik idd niet! Niet zo verwonderlijk dat het drie jaar heeft geduurd om dit op te zetten en leuk om te zien hoe ze er ‘ingerold’ zijn via een pilot op Blackboard. Die cases uit de praktijk die zo op onze eigen situatie lijken zijn altijd het leukst om naar te luisteren. Ga zeker op hun website kijken, maar ik neem aan dat de modules niet openbaar staan?

Leave a comment