Middagsessie: workshop train de trainer

Tijdens de workshop ‘Training the Trainers: Faculty Development Meets Information literacy’ wordt gepleit voor een intense samenwerking tussen bibliotheek en faculteit met betrekking tot informatievaardigheidsontwikkeling. UB’s zijn goed in information retrieval en de systemen, maar docenten geven context, educatieve vaardigheden en motivatie. Deze twee spelers kunnen niet zonder elkaar, en vullen elkaar aan op cruciale punten. Het probleem is echter dat faculteiten vaak geen idee hebben van wat informatievaardigheden zijn, ook al staan er in de praktijk veel elementen in hun eigen leerdoelen. Tevens is niet altijd helemaal duidelijk wat de UB voor hen op dit vlak kan betekenen, en wordt vaak de UB niet als een professionele en gelijke partner gezien. UB’s daarentegen hebben de neiging om erg op hun eigen systemen en standaarden gericht te zijn.

De aanleiding voor het veranderen van methodiek was dat er vaak bibliotheekinstructies werden gegeven, maar dat dit zonder duidelijke inbedding ondanks hoge opkomstcijfers weinig zin bleek te hebben. Studenten snappen niet waarom het nuttig is, vaak zit er geen opdracht vanuit de faculteit aanvast, en is er weinig relatie met vak. Ook worden informatievaaridhgeidstrainingen Vaak verward met bibliotheekinstructies, waardoor veel studenten en docenten denken: jamaar dat hebben we al gehad. Daarom worden er weinig vervolgcursussen gevolgd.

Train the trainer

Vandaar dat het principe van train the trainer erg handig kan zijn, waarbij informatieprofessionals de docenten opleiding in de informatievaardigheden die zijn denken nodig te hebben, zodat zij deze geintegreerd en op het juiste moment kunnen overdragen aan hun studenten. Deze methode kost de UB minder tijd, mankracht en het geeft een betere embedding en integratie met het vak.

Contact

Om contact te maken met de docenten zijn er een aantal manieren die succesvol bleken:

  • Integratie met de cursussen die het opleidingsinstituut voor universitair docenten verzorgt. Bij ons zou dat bijvoorbeeld het Risbo kunnen zijn. Informatievaardigheiddn zou een optionele aanvulling kunnen zijn op het opleidingstraject voor universitair docenten.
  • Het direct contact leggen met docenten middels lezingen en lunchsessies. Overigens bleek hier de sleutel tot succes te liggen in eten (lunch), drinken (wijn tasting met kaasjes) of geld (gekoppelde funding programma’s).

Wat ook goed helpt is om op lezingen faculteitsleden uit te nodigen. Docenten nemen eerder dingen van elkaar aan dan van een bibliotheekpersoon. Dus je kan een universitaire ‘superuser’ uitnodigen die vanuit het perspectief van een docent of onderzoeker kan uitleggen wat er belangrijk is. Dat komt beter over.

Handig voor tijdens gesprek

Er werd voor de promotie en in de gesprekken veel gebruik gemaakt van de inforgraphics en cijfers van het Pil – project information research (http://projectinfolit.org). Een andere leuke tip is het maken van een infographic gericht op de eigen statistieken, middels een infographic generator.

Een andere handige tip was om te kijken naar de leerdoelen van de verschillende opleidingen, en daar op inspelen. Informatievaardigheden aijn onbekend, terwijl de leerdoelen vaak bijna gelijk zijn aan die van de faculteit. Je zou ze naast elkaar kunnen leggen om dit duidelijk te maken.

Leave a comment